Olen koulutukseltani kokki-tarjoilja. Parikymmentä vuotta olen tehnyt töitä keittiössä,ravintolissa,kaupoissa,kirpputoreilla.

Pois heitetty ruoka on aina tuhlattua ainetta,aikaa,rahaa. Pois heitetty ruoka tuottaa lisää kuluja.

Olen vuosien varella oppinut myöntämään ettei ammatti-keittiö-maailma ole täydellinen paikka kierrätyksen suhteen.

Suurtaloudessa kaikkea ei pysty kierrätämään vaikka kuinka yrittäisi. Uutisissa kerrottiin että Kuopion kaupungin keittiöt tekee yli 16.000 ruoka annosta päivittäin, vai oliko se Kajaani.

Näin ollen osa ruuasta väkisin menee hävikkiin. Koska päiväkodeissa-kouluissa-vanhainkodeissa on poissa-oloja ja keittiötä ei informoida ajoissa kokonaisaen koululuokan poissa ollessa.

Nyt itselläni kävi vahinko bataatin kanssa. Sillä ostin bataatin viime viikon maanantaina. Ja viikon söin "vanhoja" tekemiäni ruokia.

Siskonmakkarasoppaa, kanapastaa, makkarasoppaa, liha-kastiketta.

Jouduin heittämään mädäntyneen bataatin pois, hävettää myöntää olevansa kokki.

Muutama viikko sitten kirjoitin jutun "tunne jääkaappisi kuin omat taskusi", ja mulle kävi näin.

Tästä bataatin mädäntämisestä aion rankaista itseäni KAUAN. Aion muistuttaa siitä pitkään ja hartaasti itseäni. Ehkäpä jopa soimata rajusti.

Älä tee niin kuin minä teen vaan tee niin kuin minä  neuvon. Eka virhe, pesis termein eka palo, mutta peli jatkuu....