Suomalaiseen politiikkaan on kuulemma palannut politiikka.

Nyt kohistaan puolustusministeri Stefan Wallinista.

Kohinan syy on kaiketi se että Wallin antoi poliittista ohjausta puolustusvoima-uudistuksessa ja kertoi ettei ollut antanut poliitista ohjausta. Kuitenkin myönsi antaneensa.

Asia eteni niin pitkälle että S.Wallinin luottamuksesta äänestettiin eduskunnassa. Koska Suomessa on jo eletty ainakin 30 vuotta enemistö halitus-aikaa niin Wallin sai selkein numeroin luottamuksen.

Vaikka en kuulu poliittisesti ruotsinkielisen kansanpuoluen kannattaja-kuntaan, niin mielestäni S.Wallin toimi oikein kun antoi asiassa poliitista-ohjausta.

Mielestäni poliittinen ohjaus on ministerin tehtävä.

S.Wallin toimi vain erittäin huonosti kun kertoi aluksi aivan jotain muuta.

Tämä asia asoittaa lehtimiehet ovat taas valtakunnan vahtikoiria kun paljastivat asian. Jos politiikka on palannut politikkaan niin lehtimiehet ovat parntaneet moraaliaan.

Koska mä olen "politiikka-friikki", olen kiinnostunut retoriikasta. Yleensä mieleeni jää hyvin poliittiset lauseet.

Nyt tästä S.Wallin kohusta jää mieleeni lause jota hän käytti.

-Olen pahoillani tästä totuus vajeesta (vai oliko se tieto vaje)

Muita tälläisiä lauseita muistan (lauseet on irroitettu asia yhteydestä ja saattaa olla hiukan muuttunut, lauseen sanoja, saattaa sekin heittää)

-Minullakin on kaksi korvaa (Anneli Jääteenmäki)
-Puhun niin totta kuin pystyn (ks. ed.)
-Asiakirja tuli pyytämättä ja yllättäen (ks. ed.)
-Kyllä sokea Reettakin huomaa tämän (Paavo Lipponen)
-Nakurin orsilla tavataan (ks. ed.)
-Kyllä Siperia opettaa (ks. ed.)
-Ennustaminen on vaikeaa, varsikin tulevaisuuden (ulkoministeri 70-luvulla jonka nimen korjaan tähän kun muistan)
-En ole koskaan sanonut niin, jos olen sanonut niin, en ole tarkoittanut sitä niin (Paavo Väyrynen)
-En ole puolesta, enkä vastaan, pikemmin päinvastoin (ks. ed.)
-Minä juon nyt kahvia (Harri Holkeri)
-Syökää silakkaa (ks. ed.)