Olen ollut vuosikausia passiivinen ihminen. Iän karttuessa huomasin hengästyäni helposti, liian helposti. Päätin ottaa itseäni niskasta kiinni ja aloittaa sauvakävelyn. Paikallisesta halpakappaketjusta löytyi sauvat, halvat. Aluksi nolotti sauvojen kanssa kävely, joten liikun aamuvarhaisella tai iltamyöhään. En minä montaa kertaa viikossa liikkunut, sen verran että tulin onnelliseksi.

Pohdin samalla liikunko tarpeeki. Etsin netistä liikuntasuosituksia. Löysin UKK-instituutin sivuilta suosituksen, joka kuuluu näin, ”Liikkumisen suosituksessa on vanha tuttu ydin: sydämen sykettä kohottavaa liikettä eli reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi yhä 2 tuntia 30 minuuttia viikossa”.

Pääsin aika nopeasti tuohon kahteen ja puoleen tuntiin viikossa. Elämä tuntui mukavammalta kun pikkaisen liikkui. Muutaman vuoden ajan olen kävellyt sauvojen kanssa, enää asia ei hävetä, koska minä olen minä. Pienellä elintavan muutoksella tein elämästäni pikkuisen onnellisempaa.