Hän

Hänen kanssaan voin olla se jollaiseksi olen kasvanut.

Hänen kanssaan voin olla vain ihminen, ilman sukupuolten välistä kuilua. >
 

 


 


 

Ne

Ne ei katso mua silmiin kuin naiset.

Ne ei puhu mulle kuin naiset.

Ne ei kuuntele mua kuin naiset.

Ne ei kosketa mua kuin naiset.



Kaiken tuon ne tekee kuin äidit.>
 

 

 

 

Surun kantaja

Nainen jonka silmät yksin kantaa koko toisen puolen surua.

Äitien tai naisten surua, vai niitä kumpaakin.


Empatia ja herkkyys välähtää silmissä, niinä hetkissä joita ei osaa odottaa, tai toivoa.

Toiveet tai kadotetut unelmat purkauuu suusta vahvuuteena, joka järisytää miehistä maailmankuvaa.

Ikuinen kevään odotus ei lopu silloinkaan kun kevään täyteläinen valo täyttää surussa liian kauan kulkeneen mielen. >
 

 

 


 

Helmi Kuussa

Vietin kesän kirjoittamatta.

Kesän helle oli kuin syöpä, joka
jätti tyhjyyden paperille.

Sydämeni tyhjensin kesän syliin,
sitten lämmin syli jätti minut.

Talvi saapui viileästi paikalleen,
näyttäen kesän julmuudet.

Talven kuulaat pakkasyöt,

sain paperit täyttymään sanoista
intohimon.
>
 

 

 


 

Silloin

Vietin kesän kirjoittamatta.

Kesän helle oli kuin syöpä, joka
jätti tyhjyyden paperille.

Sydämeni tyhjensin kesän syliin,
sitten lämmin syli jätti minut.

Talvi saapui viileästi paikalleen,
näyttäen kesän julmuudet.

Talven kuulaat pakkasyöt,

sain paperit täyttymään sanoista,

joiden myötä näin talven onnen.>
 

 


 


 

Se tulee viereeni.

Se pystyy kulkemaan talosta taloon vaiti.

Sen kesäinen rusketus on hävinnyt.

Sen järkyttävän vihreät silmät katsoo minua syvälle sieluuni.

Se syyttää mua rusketuksensa menetyksestä.

Tiedän, että pohjaton rakkauteni on syy, sen ihon rapistumiseen.

Yllättäen se lausuu runon.

Runossa se ylistää talven kauneutta, sekä pakkasherran lempeyttä.

Viha on kadonnut sen silmistä. Kesän rusketus oli kuilu välissämme, nyt kuilu on kaventunut.

Täytimme kuilun rakkaudella.

Olemme kuin kaksi vastasyntynyttä lumihiutaleta.>
 

 

 


 

Yksinkeltaista on kaksinkeltaista

Hiili ja lotta nousevat lautahepoon.

Lautahepo kulkee pitkin lautatietä.

Lautahepo talvitsee paljon hiiltä,
ilman hiiltä lautahepo ei kulje lytmissä.

Lautahevon lavintolavaunussa hiili kielittää lasvapannussa lottaa.

Vielä illallakin hiilen tekemä kielitys lämmittää lottaa.

Yö saapuu lautahepoon, silloin kuu kieltää maata.

Aamulla lotta syö palan hiiltä.

Lotan ilkeä toiminta ei lakkaa
kun veli loiskahtaa hiilestä.

Ylitän lopettaa hiilen ja lotan liitelyn, ei se liitely lopu.

Ehkäpä voisin lähettää hiilen ja lotan luotsille.

Luotsi ei huoli hiiltä eikä
lottaa, sillä
luotsissa kukaan ei liitele.

Väitän heille että liitelystä voi oppia jotakin.

Lotta ja hiili jäävät luokseni
sillä, keväisin minä uskallan pikkuisen laskastaa lottaa,
mutta hiilen jätän lautahepoon yksin kilistämään vyötään.

Se on kovin lankaisu jonka keksin.

Hiilen ja lotan elämä on

kuin likos ja lankaisu.
>
 

Otsikko on varastettu eilen palkitusta kirjasta, kirja palkittiin Runeberg-palkinolla.


 


 

Miehekkyttä vai mielekyyttä

Minä kuulostan kyllä miehltä, mutta en kävele kuten mies.

Kymmenet sukulaiset kertoivat toisilleen:

”Kyllä se näyttää mieheltä, muttei se tuhlaa perintöään kuten mies”
Lasittunein silmin katsoin eiliseen, mutten nähnyt siellä miehekkyyttä.

Kallistunein korvin kuuntelin menneisyytäni, mutten kuullut sieltä miehisyyttä.

Vapisevin käsin olen pitänyt kiinni roikuvista osistani, mutten tuntenut niissäkään miehisyyttä.

Lääkärit ovat taskulamppuineen tökkineet minua paikkoihin, joiden en haluasi valoa näkevän
.
Minä kuulostan kansakoulun käyneeltä mieheltä, mutta en ajattele kuten kansakoulujen miehet>
 

 



 


 

Tosiaanko mies?

Tosi mies iski ravintolasta naisen, minä kirjoitin iskevän runon.

Tosi mies makuuhuoneessa on kuin leijona, minä kirjoitin ohjekirjan lampaille.

Tosi mies rakentaa perheelleen oman talon, minä kirjoitin lehteen oman talon kyttääjistä.

Tosi mies korjaa hetkessä kuntoon citymaasturinsa, minä seison pysäkillä.

Tosi mies metsästää ja kalastaa, minä ostin kasvisruokani luomukaupasta.

Tosi mies ajaa perheensä kirveen kanssa lumihankeen, minä kirjoitin aiheesta tangoparodian
>