Vieraita

Kaksi naisystävääni kävi kylässä.

Pikkasen viiniä ja

naiset jo näyttelivät sääriään toisilleen ja vertailivat karvojensa kauheutta>
 

 

 

Kauhua

Pitkä viikonloppu.

Torstaina ämpärillinen olutta.

Perjantaina puoli ämpäriä punaviinia ja puoli ämpäriä kirkasta viinaa.

Lauantaina puoli ämpäriä kirkasta viinaa ja puoli ämpäriä olutta.

Sunnuntaina neljännes ämpäri olutta.

Nukuin 17 tunnin unet, ja se vasta olikin hirveää.>
 

 


 

Sunnutaiaamuna

Leskirouva kulkee kauppalan raitilla kohti kivikirkkoa.

Pilvettömällä taivaalla samaa matkaa tekee kevätaurinko.

Joutomies voi ei tietää kulkivatko he yhtämatkaa.

Ehkä aurinko kuljetti leskeä kivikirkkoon.

Vai kuljettiko leski aurinkoa kivikirkkoon.

Jos niin on, se on osoitus Jumalan huumorintajusta.

Sillä normaalisti rovasti tuo auringon kivikirkkoon.

Vielä suurempi humoristi Jumala on silloin, kun Hän ei kerro asiasta pastorille. >
 

 

 


 

Ne muut

Olen ollut aika vekara,

en uskalanut olla viikari,

vaarin mielestä olen naskali,

naapurin akan mielestä olen nulikka.>
 

Synonyymisanakirjan kimpussa


 


Hauska runo.>


 

rajua

Minä olen ammatiltani teurastaja,

siksi vaimollani on jo rakastaja>
 

 

 

olen.....

Olen tavannut koiraihmisiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut kissaihmisiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut hevosmiehiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut sankareita, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut luusereita, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut Audi-miehiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut burleskitanssijoita, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut mökkiihmisiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut vallankäyttäjiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut rokkareita, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut veneilijöitä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut pasifisteja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut porvareita, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut astronautteja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut kosmonautteja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut romantikkoja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut kyynikkoja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut anarkisteja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut toivottomia tapauksia, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut merimiehiä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut feministejä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut sovinistejä, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut äitihahmoja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut alkoholisteja, etkä sinä ole heidän kaltainen.
Olen tavannut sinut, etkä sinä ole minun kaltainen>
 

 



 

Pisalassa

Alkuperäiset pispalalaiset olivat,

työläisiä, köyhiä tai kännissä. Joko yhtäaikaa tai erikseen.

Nyky pispalaiset ovat,

porvareita, rikkaita tai viininharrastajia. Yhtäaikaa, muttei erikseen.>
 


 

 

Kesken ja tarkistamaton

Divarissa Kauppalan viimeinen kirjakauppias makasi kuolleena keittiössään. Pari poliisia tarkasteli miestä. Ei merkkejä väkivallasta tai tappelusta. Kuolleen yllä farkut, polvesta puhki, eikä taatusti muoti syistä. Jaloissa on parsitut sukat, villatakin kyynärpäät paikattu punaisella nahkalla. Hautaustoimiston tyypit sulkivat ruumispussin ja kuljettivat miehen autoonsa. Asuntoon jäi poliisit. Keittiön pöydällä on kahvikuppi, korva puuttui. Kupin vieressä seisoo avattu maitopurkki, kyljessä punainen tarra, jossa lukee – 30 %. Jääkaapissa toinen samalainen, avattu sillipurkki sekä itse tehtyä lihakeittoa. Viiden litran kattila oli puolillaan, rasva on kertynyt pinnalle. Hellalla valurauta paistinpannu. Tiskialltaat olivat tyhjät, aivan kuten alakaapissa oleva roskaämpäri. Keittiön kahdessa yläkaapissa on muutama keittiökone, ne kaikki näytti kuluneilta. Astioita ei juuri lainkaan, pari lautasta ja lasia. Kaapissa kuitenkin seisoi konjakkipullo ja hienostunut konjakkilasi. Konjakki on juotu noin kolmannes.
Eteisessä kuluneet lenkkikengät, hattuhylyllä postia. Pari avaamatonta laskua ja eilinen sanomalehti. Nurkassa seisoo pärekori, jossa ei ollut sanomalehtiä, vaan kosteahko sateenvarjo.
Toinen poliisi tallusteli yksiön olohuoneeseen, hän testasi toimiko televisio ja radio, ne toimivat. Laitteet kuitenkin näyttivät vähintäänkin kymmenen vuotta vanhoilta. Kirjahylly on täynnä kirjoja, ei ainuttakaan vaasia tai koriste-esinettä. Samalla toinen poliiseista tarkisteli vaatekaappia. Pari valkoista paitaa roikkui henkareissa, yhdet suorat housut, sekä tyylikäs musta juhlapuku, näytti mittatilaus puvulta. Juhlapuku oli suora ja sileä kuin rautatie. Muut vaatteet puhtaita, mutta eivät olleet kokeneet silitysraudan kuumuutta. Kaapin etureunassa seisoi kahdet nahkakengät. Toiset on linttaan astutut, ne irvistivät pahasti. Toiset kengät näyttivät juuri lankatuilta. Kangaspussi, jossa lankkivälineet on, roikkui siististi kaapin ovessa. Vähän käytetty harja ja miltei uusi lankkipurkki. Kun poliisi otti lankatut kengät käteensä, oli nekin kengät jo pohjista alkaneet pahasti kulua. Päällysvaatteiden lisäksi vaatekaapissa oli viikattuna sukkapari ja yhdet alushousut.
Toinen poliisi jo tarkasteli kylpyhuonetta. Siellä on oltu nyrkkipyykillä, sillä suihkuverho oli vedetty sivuun, ja tyhjällä kaiteella roikkui sukkapari ja alushousut.
Lavuaarin reunalla oli partakone, hammasharja, tahnatuubi ja käsisaippua. Kaikki ilmeisesti viime vuosikymmeneltä. Poliisi testasi partakonetta.
Kirjakauppiaan kaikki laitteet toimivat moitteettomasti Peilikaapissa on puoliksi käytetty deodorantti ja avaamaton saippuapaketti.
Poliisit palasivat olohuoneeseen. Olohuoneessa on, kahden istuttava sohva, kirjoituspöytä, toimistotuoli ja sänky. Sänky on petattu, miltei armeija tyyliin. Se oli ainoa ihmetyksen aihe, sillä kirjakauppias on kauppalan kuuluisin pasifisti. Kirjoituspöydällä läppäri, muistivihko, lyijykynä sekä Oiva Paloheimon kirja.
Toinen poliisi avasi kirjan sattuman varaisesti, sivulla on yksi alleviivattu lause. Hän luki ääneen lauseen ”Kaiken varalta on viisainta ensin kokeilla rehellisintä keinoa”.
Luettuaan lauseen, hän otti muistivihon käsiinsä ja selaili sitä. Numeroita ja päivämääriä, kaiketi kaupan myyntilukuja. Muistivihon hän sujautti povitaskuunsa. Toinen poliiseista otti tietokoneen kainaloonsa, mutta ei löytänyt sen virtajohtoa mistään. Poliisit poistuivat asunnosta. Sinetöivät sen ja lähtivät kävelemään portaita alas. He aiheuttivat omalaatuisen kaiun portaikossa
Seuraavalla viikolla kauppalan yrittäjät järjestivät kirjakauppiaan hautajaiset. Yrittäjät ostivat kirjakauppiaalle aivan uuden arkun. Hänelle järjestettiin tuhkaus ja uurnapaikka hautausmaalta. Hautajaisissa oli yrittäjien edustaja, pappi ja kanttori. >
 

 

 

Jotain muuta kuin valoa

Syksy kulkee vierelläni, kuin viileä kumppani.

Talven lempeä äitipuoli.>
 

 

 

Joukko-oppi, oppiiko joukko

Olen ollut aikapoika,

nyt olen aikamiesten joukossa,

elämä valuu ohi, olen särkynyt tiimalasi.>
 

 



 

Hellekesä `14 on ohi

Syksy jo räkii, kuin vanha tukkijätkä

Kohta syksy aivastaa lumen hartiolleni, lempeästi kuin viikatemies>
 

 

nyt en tiedä, mut Kolahti.

>
03.09.2014

 

Kaksi muunnelmaa

Aikainen mato kalan nappaa.




Parempi kala järvessä, kuin jumalattoman suussa.>
 

 

 



 

Kolme muunnelmaa

Elämä ilman rakkautta, on teeskentelyä.


Elämä ilman lapsia, on teeskentelyä.


Elämä ilman naamiota, on teeskentelyä>
 


 

Monikerroksinen teksti. Tämä täytyy ajatella. Pidin.>
Arvostelija: Leevi
02.09.2014

 

Se

Se ei katso mua silmiin kuin nainen, vaan kuin äiti.

Se ei kosketa mua kuin nainen, vaan kuin äiti.

Se ei puhu mulle kuin nainen, vaan kuin äiti.>
 

 


21.08.2014

 

Nocturne II

Ruosteinen kuu laskee taivaanrannan taa.

Aamukasteen nousu hälventää kuoleman pelon.

Samalla herää sadat linnut pihamaan.

Yön rasvaiset ja katkerat tarinat sydäntäni vielä kylmää.

Aamua kohti yritän hoippua, usva mua syleilee
suruvaipan lailla.

Veri kuohuaa lailla eläimen, sielu synkkä yön tummissa varjoissa vaeltaa.

En ole nyt yksin, vaikka sylisi loittonee

Kuolema taas korviini kuiskii.

Hulluus ei sammu, vaikka järki vielä mukanani kulkee.

Aika ei paranna katkeran haavoja, se tekee ne uudestaan ja syvemmiksi
>
 

 

 


 

Yö (tunti auringon nousuun)

Lasissa Camparia ja jääkuutio.

Nopeasti punainen juoma katkeroittaa huulia.

Solahtaa kurkkuun katkeruus,

Sieltä katkeruus soljuu sydämeen>
 



 

Hellekesä `14 (Kleio)

Yhdessä, kaksi, sylikäin.

Teimme helteestä kauniimman, kosteamman.

Kirjoitit kanssani historiaa>
 

Kleio on kuulemma historian kirjoituksen jumala vai -tar.


1

 

Hellekesä `14 (juhlallinen toimitus)

30 päivää ainostaan helle oli luonani, kauniina ja ihmeellisenä.

Sateet tulivat kanssasi yhtäaikaa.

Silloin meillä alkoi juhlallinen toimitus, kiihkeä ja kostea kuin syksy.>
 

 


12.08.2014



 

Hellekesä `14 (Nocturne)

Kello kaksi ja viisitoista.

Puolikas kuu kulkee pilvettömällä taivaalla.

Siili tuhisee ohitseni, kiire sinne jonnekkin.

Lasissa kirkasta ja sitruunalimeä.

Aamuun on liian vähän aikaa.

Naapruin rouva terasillaan, aivan ilkosillaan.

Hän ei näe mua, varjot pihlajapuun suo turvasataman.

Mielessäni kuvitelen intiimin hetken,

ajatus katkeaa, kun siili tuhisee ohitseni, kiirehtii pois sieltä jostakin.
>
 

 

 


 

Hellekesä `14

Kolmekymentäkaksi päivää, yhtä aurinkoa palvotaan.

Olo kuin ruskealla pavulla, minusta kohta veri ulos leivotaan.

Enää ei jaksa tehdä mitään, kyllä taas räntäsateessa raivotaan.

>