I

Lähdin kauppaan, lähtivät myös muuttolinnut.

Kiersin kaupan pakaste- ja kylmäaltaat, muuttolinnut kiersivät Cap Hornin.

Saavuin kotiini, saapuivat myös muuttolinnut.

 

II

Ajateltuja taukoja, kielettyjä katseita.

Elämän käänne, kuoleman kääreet.

Ajateltuja taukoja, lumesta luotuja lapsia.

Elämän käänne, keltainen talo tyhjeni.

 

III

Tästä talosta, rakkaus on kuollut ja kylmettänyt huoneet.

Tästä talosta, asukkaat ovat muuttaneet ikilevon taloihin.

Tässä talossa tapetit ovat harmaat ja haalistuneet, musta valkoisen ajan unelmia.

Makuuhuoneessa tyhjä sänky, tyhjä kehto ja katkennut keppievonen.

Rakkaus ei ole kuollut tästä talossa, se on vain jättänyt tämän talon, toistaiseksi.

 

IV

Kuuleeko kukaan huutoani!

Kuunteleeko kukaan huutoani!

Kuuntelisitko huutoani?

 

V

Pispalassa olin poika tuulen kaatama

Kuljussa olen mies ilman tajua todellisuudesta.

Humppilassa minut haudataan vaahteran juurelle.

Ja unohdetaan muistolehtoon.

 

VI

Olen sopeutuja,

se on elämäni tragedia.

 

VII

Olen ollut töissä, nuorena.

Olen rakastunut, perjantaisin.

Olen rakastellut, lauantaisin.

Olen vihannut, sunnuntaisin

Olen lyönyt, keväisin.

Olen ollut putkassa, syyttömänä

Olen joutunut kuulusteluun, kerran.

Olen saanut tuomion, todistetusti.

Olen saanut turpiini, kahdesti.

Olen joutunut todistajaksi, vastoin tahtoani.

Olen syönyt sinua silmilläni, toistuvasti.

Olen riisunut sinut alastomaksi mielikuvissani, jatkuvasti.

Olen nähnyt sinut itkevän, silloin minäkin itkin.

Olen lohduttanut sinua, sinä et lohduttanut minua.

Olen jättänyt sinut, vastentahtoisesti.

Olen narsisti, tietoisesti.