Kesä (ja sitten olin lähtenyt)

Viereltäni lähdit Jaakon päivänä.

Nyt mua enää hellii elokuu yöt.>
 

 


26.07.2013

Kerro mielipiteesi runosta
Lisää runo suosikkeihisi
 


 

kesä

Missä on elokuun varjot ja viileys,

kesän keltainen kelmeys lyö mut varjoon.

Tälläinen kesä vie Tapion linnasta marjatkin>
 

 


 

Sammaleinen pariskunta

Meitä ei kosketa ruosteinen täysikuu.

Me olemme elokuinen iltapäivä.

Tälläistä on elon iloinen kujanjuoksu.
>
 

 


 


 

Puu

Sinä olet mun puu.

enää en nää muiden puiden keinuntaa.

Elämäni kanssasi on yhtä puuta.

Voin elää kanssi yhtenä puuna.

Olet muuttanut mut eläväksi puuksi.

Meidän elämä versoo oksissa.

Jälkeläiset pudotamme oksista.

Yhteinen elo ei maistu puulta.
.

.

>
 

kirkoittaja kesä tapaamisessa omn kuulemma aiheena PUU. Joten tälläinen 1. versio

 


 

Olen katsonut huomiseen

Syli huokuu syksyn viileyttä,

rakkudesta julmuuteen on vain

sylin mitta.>
 

 


 


 

Hipaisu

Rakkautesi kohdistuu aina oikeaan

aikaan ja paikkaan.

Ajoituksen ja kosketuksen ammattilainen,

ilman syyllistävää katsetta.

>
 

 

 


 

Laaja sydän

Silmät täynä lempeyttä,

laajat kaaret käsissä.

Kanssasi on niin helppo

kulkea illan hämärään>
 

 

 




 

Sellainen oli kesä

Sydämeni on ukkosrintama,

silmissäni sadetta.

Jalat askeltaa kohti usvaa.



Elämä, tiedän että

enemmän olen elänyt, vähemmän

on jäljellä.>
 

 


 


 

Hiljainen mies

Hiljaisena istuu isäntä,

suvi hylkäsi hänet.

Nyt hän vain syksyn reunalla,

odottaa elokuun tummia iltoja.

>
 

 


 


 

Siirille, 11 vuotta myöhemmin

Saavuit yllättäen, vuonna yhdeksänyksi.
Elämäsi kuljit, kokonaisen lapsuuden.

Kuolemasi, oli kait tahto Vanhan Aatamin.

Olit meille, se ainoa numero yksi.
Saattoi, se olla myös tyyliä jumalan luovuuden.

Lähtöäsi kovuus kalvoi luotani myös mamin>
 

 



 

Maailman reunalla

Koivut taipuvat

kohti syksyn

reunaa. Siellä

meitä odottaa

elokuun viileät illat.>
 

 

 


 

Kesäpäivän seisaus

Kesän vehreys valuu silmistäni.

Huomenna jo kesä seisahtuu.

Syksyn reunalla

ei ole hampaita,

vielä.>
 

 


 


 

Viikko kesäpäivänseisaukseen

Sataa ja ruoho vihertää

Kuitenkin, kesän nimeä

jo kirjoitetaan

tammiarkkuun.
>
 

 

 




 

Heinäsirkka armeija

Ja sitten vuosi vaihtui,

äkisti saapui

kesäkuun puoliväli.

Heinäsirkat soitttavat jo

syksyn tummaa valssia
>
 

 


 


 

120613

Monta päivää

kuljin illasta aamuun

näkemättä kuun nousevan.

Hautapaadet luonani

murenevat
>
 

 





 

Me

Hän rakasti, minä vihasin.

Hän halasi, minä löin.

Hän rauhoitti, minä sodin.

Hän nousi, minä nukahdin.

Hän kulki, minä seisoin.

Hän puhui, minä vaikenin.

Hän uskoi, minä epäilin.

Hän nauroi, minä itkin.

Hän mietti, minä toimin.

Hän unohti, minä muistelin menneitä.

Hän katui, minä en.

Hän luisteli, minä palloilin.

Hän tanssi, minä jorasin.

Hän tissutteli, minä join ämpärillisen.

Hän kasvatti ruusuja, minä katselin toisia.

Hän kasvatti lapset, minä laiminlöin.

Hän kulki virran mukana, minä hukuin vastavirtaan uidessa.

Hän köyhäili, minä tuhlasin.

Hän kierrätti, minä kiersin baareja.

Hän kuntoili, minä sohvalla istuin.

Hän virkkasi, minä harvoin virkoin.

Hän kuunteli, minä yskin ja pierin.

Hän opiskeli, minä oppimaton.

Hän makaa hautuumaalla, minä vieressä
>
 

 


 


 

Väärä koivu

Alastomassa koivussa

kulkee orava talven muoti väreissä

Ja sitten koivu avasi vehreytensä

Linnut värisyttää rehevää puuta.

Odotan oravaa,

kokonaisen valoisan kesäyön.>
 

 


 


 

Havuja kukiniten

Olet elämäni tumma havulintu,

Olen kasvanut kuin tummat kuusen kävyt.

Pelko sai sulkemaan kotini uksen.

Ikuinen syksy eloani varjostaa.>
 

 

 


 

Elokuun kuuma yö

Rastas pihamaalla,

kuparinen sateenkaari,

miksi jo elokuun öitä odotan.>
 

 


 




 

Toukokuun kuumat yöt

Yöt toukokuussa

ovat kahden vaiheilla.

Pimeys valoa ajaa takaa,

vai toisinpäin.

>