Olen saikulla, ilmeisesti alkaa aivot sumeta. Olen miltei koko päivän tuijottanut BBC:tä sekä sieltä tulevaa OIKEATA tosi telkkaria.

Olen syntynyt 1969, muistan joitakin isoja uutisia.

En muista 1969 amerikkalaisten kuuhun menoa, muistaakseni olin kuitenkin syntynyt jo samaisena vuonna, jos muistan oikein että ensinmäiset kuu kävelyt oli elokuussa 1969 ja mä olen syntynyt huhtikuussa.

Hämärä muistikuva on Lapuan patruuna tehtaa räjähdyksestä, saattoikohan se olla noin 70-luvun puoli väliä. Muistan kun olin hiekka laatikolla ja äiti huusi syömään. Sisälle päästyäni hän puhui isän kanssa Lapuan räjähdyksetä,  luulin että koko kaupunki oli räjähtänyt

Isompi muisti jälki on aivoihin jäänyt loppu vuodesta 1981 kun Kekkonen erosi virastaan, Ja Manusta tuli "koko kansan" presidentti. Muistan pohtineeni miksei siitä Manusta tullutkaan Kekkosta vaan se olikin Presidentti Koivisto

Oikeastaan saman asian jatkumoa oli vuoden 1986 Kekkosen kuolema sekä suuret hautajaiset. Silloin huomasin olevani kiinnostunut uutisista.

1986 oli myös Tsernobilin räjähdys, marjoja ei saanut syödä.

1993 oli Estonian uppoaminen. Töissä oli niin kiire että seuraaminen jäi vähiin.

2001 huvittuneena seurasin suomen hiihto maajoukkueen edes ottamuksia. Se oli surullisella tavalla jopa mielenkiitoista. Siskon pojan kanssa katseltiin  Koski-keskuksessa jossain tv-liikkeessä Kari Pekka Kyrön sekä Paavo M Petäjän selvityksiä.

Säälittävintä oli tapahtuman jälkinäytös kun vuonna 2002 tai 2003 Kyrö kaiketi valittiin jossain hömppä-pömppä äänestyksessä vuoden seksi syboliksi, sijoituksella 2 tai 3

2001 sattui myös WTC iskut. Ne olivat iskut jotka näin SUORANA telkkarista. Muistaakseni oli tiistai päivä, olin vapaalla silloin. Keskiviikkona töihin.

  Töissä vietettiin hiljainen hetki, vastustin asiaa ja menin tupakille muiden kanssa. Muistan jotenkin ajatelleeni että tätä amerikkalaiset olivat jo korean, vietnamin sekä saudi-arabian sodillaan itse itselleen aiheuttaneet.

Maailma muuttui ikävämäksi paikaksi iskujen jälkeen. Usa & englanti saivat oiketukseen hyökätä irakiin.

Mutta nyt kun sotaan syylliset ovat kuolleet tai eronneet viroistaan maailma on kaiketi jälleen "normaali"

 

Vuodesta 2001 olen joka päivä katsellut BBC WORLD kanavaa. Kun katsoo YLEn uutiset sekä BBCn uutiset tietää aika tarkasti mitä maailmalla tapahtuu